tisdag 31 mars 2009

Mal undrade efter receptet på min tomatsoppa. So here you go love.

Hacka en halv gul lök och ca 2-3 vitlöksklyftor
Häll olja i kastrullens botten
Fräs löken och vitlöken, men inte så att de blir bruna (=brända)
Häll i passerade tomater (ca 2 burkar för 2 portioner)
Krydda med:
Grönsaksbuljong, svartpeppar, citronpeppar, timjan, basilika, curry och hackad färsk chili. (Ca 1/2 men det blir ganska starkt.)
Sen brukar jag tillsätta mjölk för att få bort den sura tomatsmaken. Men smaka av och bestäm själv. (Jag brukar ha ca 2 dl på 2 burkar.)

Sen låter du allting koka på låg värme så kryddorna blommar. Smaka av och tillsätt någon mer krydda om du tycker det behövs. Jag brukar servera med en klick gräddfil i och gurka vid sidan om. Men annars är ostmackor med gurka på to die for till. Men jag tänker på beachen, he he.

2 kommentarer:

Malin Nyberg sa...

haha tack pash, nu vet jag vad jag ska ata ikvall. puss

Dasha Girine sa...

och imorrn gör du broccoli soppa, för det gör jag idag! :)