måndag 25 maj 2009

Recept: GAZPACHO

Ni behöver:

-Gurka
-Tomat
-Chili
-Persilja
-Mango
-Honungsmelon
-Vitlök
-Vinäger
-Tomatjuice
-Olivolja
-Salt/peppar




Börja med att skala gurkan, samt gröpa ur den och tomaterna på kärnor.


Hacka alla grönsaker.


Mixa ihop dem.


Tillsätt tomatjuicen. Smaka av med salt, peppar, olivolja, vinäger (jag använde balsamvinäger) och persilja. Sen är den faktiskt färdig! Behöver inte kokas eller dylikt. Däremot kan jag tänka mig att den blir ganska god om man låter den stå i kylen över några timmar. (Tar fram alla smaker lite extra.) För mig tog det ett tag att hitta rätt. Jag har nämligen aldrig gjort detta och hade inga mått att gå på. Så gör som jag - gå på känsla och kärlek, så blir det nog bra.


Jag gjorde även vitlöksbröd. Super enkelt. Ta en liten skål. Blanda ihop pressad vitlök, örtsalt, peppar och olja. Pensla på brödet och kör in i ungen på ca 150'C i 10 min. Går inte att misslyckas!


Servera i solen med lite persilja som garnityr.


Sen drack jag en latte på sojamjölk med två rutor choklad.



Hoppas ni haft en mysig sommardag!

3 kommentarer:

Maria Edström sa...

Gillar när du lägger in recept!!

Anonym sa...

:D såg riktigt gott ut, vem åt du denna fantastiska middag med?

Dasha Girine sa...

Tack maria. Roligt att höra!



Anonym: Med en fantastisk kille.